Shared Space in De Knipe
Leden HiT VN Panel Heerenveen op route door De Knipe
Leden HiT VN Panel Heerenveen op route door De Knipe
Shared Space houdt in dat alle beschikbare ruimte door iedereen gebruikt kan worden. Kunstmatige markeringen ontbreken, er wordt van uitgegaan dat iedereen rekening met elkaar houdt. In de hieronder aangegeven situatie in de Knipe wordt ook ‘snel’verkeer toegelaten. Hierdoor ontstaan onveilige situaties voor de overige deelnemers. Dit is ook het principe van Shared Space, zij vormen de aanleiding voor automobilisten om voorzichtiger te zijn.
Voor mensen met een visuele beperking ontstaat daarbij extra risico omdat ze juist zijn aangewezen op natuurlijke en aangebrachte markeringen. Ze ‘zien’ geen verschil tussen veilige en minder veilige ruimte.
Tegelijkertijd is niet iedereen gelukkig met deze ontwikkelingen (of weten niet wat dit betekent) en laten dit merken door toch zo hard mogelijk door het gebied te rijden.
Leden van HiT VN Panel Heerenveen konden dit ook merken door met 30km te rijden en vervolgens door een andere auto met hoge snelheid (meer dan 50km) ingehaald te worden. En is, samen met iemand met een visuele beperking, ervaren welke verkeersdrukte er is op een willekeurige woensdagochtend tussen 11 en 12 uur. Een A32 in het klein inclusief zwaar verkeer!!! En op een dinsdagmiddag tussen 2 en 3 uur weer. Dit was nog iets drukker. Het zijn momentopnamen, maar wel iets waar iedereen in De Knipe mee te maken heeft.
Op basis van het landelijk gemiddelde van 2% op dit moment, wonen er in De Knipe met 1530 inwoners (1 jan 2018) 30 mensen met een vorm van visuele beperking. Slechts een enkeling heeft een taststok nodig en is daaraan te herkennen. Wij doen een dringend beroep op iedereen om hier rekening mee te houden.
Naar aanleiding van een bezoek aan De Knipe op vrijdag 9 augustus 2019 waar leden van het HiT VN Panel de shared space-ruimtes in ogenschouw hebben genomen, doet deze groep hierbij enkele aanbevelingen.
De verkeerssituatie in het shared space gebied bij café De Knyp (centrum De Knipe) zou op diverse punten verbeterd kunnen worden:
foto 1 en 2
foto 3 en 4
Zij-uitgang cafe De Knyp. ‘natuurlijke’ markering aan de overzijde is niet veilig.
foto 5 en 6
De verkeerssituatie bij It Slúske zou verbeterd kunnen worden met:
foto 7: hier onvoldoende markering – gaat problemen geven!
foto 8 en 9
Foto 10: Hier ontbreekt bij de Skipper een duidelijke looproute voor mensen met een visuele beperking. Zij kunnen daar zo de Imker oplopen of zelfs naar rechts de rijbaan op.
foto 10 Wat nu?
Handhaving en snelheidscontrole 30 km-zone op de Meijerweg
Veel dorpsbewoners signaleren dat er in de 30 km-zone vaak veel te snel wordt gereden. De 30 km-borden + de plaatselijke verhoging van het wegdek werken onvoldoende.
Daarom 3 aanbevelingen:
De geleide lijnen in en om de 4 bushaltes.
Deze worden als zeer positief ervaren! Wel zou de verbinding met het looppad verbeterd kunnen worden. Een markering met 3×1 geleide tegel richting bushaltes is niet voldoende, die 3×1 tegel wordt gemakkelijk gemist, waardoor de oriëntatie niet slaagt.
Tevens kan vanuit de bushalte niet vastgesteld worden waar de afslag naar het looppad zich bevindt. Ons verzoek is vanaf de geleide baan voor de bushalte een afslag naar het looppad middels 2 tegels naast elkaar over de volledige afstand.
foto 11 en 12
foto 11: bushalte met bijna goede markering – lijn rechts loopt door tot overzijde looppad, maar zou links 2 tegels breed, bij brede markeerlijn moeten beginnen.
foto 12: en hoe nu verder?
Tenslotte:
HiT VN Panel Heerenveen nodigt een ieder van harte uit om samen ter plekke bovenstaande en enig andere hindernissen te bespreken en ervaringen te delen.
Neem contact op via: info@toegankelijkheerenveen.nl